Na poziv predsjednika Nacionalnog vijeća za praćenje provedbe Strategije suzbijanja korupcije dr. sc. Željka Jovanovića gradonačelnik Grada Šibenika dr. Ante Županović i njegov zamjenik Franko Vidović sudjelovali su u radu 8. tematske sjednice navedenog tijela na temu: ""Smanjenje percepcije korupcije u lokalnoj samoupravi"". Tematska sjednica, što je održana u zgradi Hrvatskog sabora, organizirana je u suradnji s Udrugom općina u Republici Hrvatkoj koja je provela istraživanje o korupcijskim rizicima i percepciji korupcije u lokalnoj samoupravi u okviru projekta ""Spekulas"" na uzorku od petnaest općina. Samo istraživanje odnosno istraživački izvještaj predstavili su njegovi autori; mr.sc. Teodor Antić i Ivica Malatestinić. U zaključnom dijelu Istraživačkog izvješća :Smanjenje percepcije korumpiranosti u lokalnoj samoupravi stoji kako se u hrvatskoj javnosti kontinuirano pronosi informacija o visokom mjestu lokalne samouprave na ljestvici korumpiranosti. Kao izvor te informacije navode se rezultati istraživanja specijaliziranih organizacija koji se a priori i bezrezervno prihvaćaju kao pouzdani i točni. Pritom se, međutim, zanemaruje da se ne radi o istraživanjima prisutnosti korupcije već o istraživanjima percepcije korupcije, da metode i rezultati tih istraživanja sa znanstvenog aspekta nisu potpuno prihvaćeni te da određeni dijelovi istraživanja ukazuju na, najblaže rečeno, njihovu nepreciznost i nepotpunost, što rezultate i zaključke može učiniti dvojbenim. Istraživanje koje je provedeno u 15 odabranih općina u sklopu projekta „Spekulas“ pokazuje da zapravo nema puno razloga koji bi mogli dovesti do percepcije o većoj prisutnosti korupcije u općinskoj upravi. Najdjelotvornije opće smjernice za djelovanje na sprječavanju nastanka odnosno smanjenju percepcije o korupciji nedvojbeno predstavljaju načela dobre vladavine čijom provedbom se percepcija o korupciji minimalizira.Tako se u Izvješću jedinicima lokalne samouprave preporuča: 1. potaknuti političke stranke na organiziranje posebnog osposobljavanja i usavršavanja svojih članova za obavljanje dužnosti u lokalnoj samoupravi, 2. uključiti javnost u proces utvrnivanja i donošenja proračuna te putem svoje Udruge općina inicirati izradu priručnika o načinima uključivanja javnosti u proračunski proces, 3. redovito na prikladan način informirati granane o proračunu i proračunskim izvješćima odnosno o svim relevantnim informacijama koje se odnose na prikupljanje i trošenje sredstava, 4. poduzimati propisane radnje za naplatu neplaćenih potraživanja te redovito provoditi raspravu o stanju naplativosti na općinskim tijelima, 5. utvrditi jasne kriterije za pristup proračunskim sredstvima i o tome informirati potencijalne korisnike te na primjeren način redovito izvješćivati javnost 6.unutar Udruge općina inicirati izradu priručnika za stručno upravljanje projektima, 7. poduzeti političke i druge aktivnosti kojima će Udruga općina (zajedno s Udrugom gradova u okviru SUGUORH) steći položaj aktivnog sudionika u utvrnivanju mjerila za raspodjelu kapitalnih pomoći iz državnog proračuna i odrenivanju iznosa tog dijela državnog proračuna u procesu njegova donošenja, 8. svim zainteresiranima u svako doba na prikladan način omogućiti uvid u prostorno-plansku dokumentaciju, 9. kod svakog prijama u službu odnosno zapošljavanja unaprijed jasno utvrditi objektivna mjerila i metode za izbor izmenu prijavljenih kandidata te prakticirati zajedničku provedbu testiranja kandidata od strane nekoliko kompetentnih osoba, 10. redovito pravovremeno informirati javnost i zainteresirane subjekte o sjednicama predstavničkog tijela te omogućiti grananima izravno praćenje sjednice predstavničkog tijela na prikladan način u skladu s objektivnim mogućnostima i uvjetima, 11. primjereno specifičnim uvjetima i potrebama svake pojedine općine, informirati granane o radu općinske uprave putem mjesnih zborova granana, 12. donijeti etički kodeks za dužnosnike i službenike općine (kao opći akt) te osnovati povjerenstvo za ocjenu i odlučivanje o sukobu interesa sa savjetodavnom ulogom te na transparentan način izvješćivati javnost o (ne)postojanju potencijalnog sukoba interesa, 13. u većoj (maksimalnoj) mjeri koristiti internetske stranice općine za informiranje vlastitih granana o svim informacijama koje bi mogle biti od interesa za njih (raspolaganje imovinom, prostorno planiranje, javna nabava, prijam u službu, sukob interesa, ...).
Objavljeno: 08.11.2010, 14:38h