HNK u Šibeniku, foaje i atrij, srijeda 22. siječnja 2020. godine u 19 sati - SLOBODAN ULAZ
Kostimi Sare Lovrić Caparin uvijek nas vode na smiono likovno putovanje. To putovanje počinje od ideje, pretače se do skice, od skice materijalizira se u tkaninu, u provedbu, i na kraju postaje čarobni omotač koji oblači glumca i gura ga naprijed - sve do svijetla, do predstave. Na tom putu ova nam umjetnica priređuje toliko iznenađenja i inspirativnih obrata da nikada nismo sigurni kojim ćemo putem koračati - sigurni smo jedino da stižemo ravno u kazališnu umjetnost u svom najčišćem i najiskrenijem obliku. Kad je riječ o ideji Sara Lovrić razmišlja kao tankoćutni prijatelj svojih likova, kao njihov staratelj i brižni skrbnik. Redateljska uputa daje joj smjer, ali vrlo često nudi vlastita rješenja i hrabre zaključke. Njezina analiza karaktera pojedinog lika dolazi od intuitivnog razumijevanja života i dramske literature podjednako, ona će primjenjujući vlastiti sustav vrijednosti promisliti svoje likove po nekom osobnom, unutarnjem mjerilu . Pokazati će duboko razumijevanje karaktera, zapleta i funkcije svakog lika u priči. Ideja za lik koju će kao kostimograf ponuditi doći će uvijek iz nekog neočekivanog smjera, originalnog, ali vrlo točnog. Brižne opaske o pojedinom karakteru, pridjevi, razmišljanja početi će iz običnih riječi: stidljiv, razmetljiv, malo čudan, budalast, lud i polako se pretvarati u kostimske metafore: skriven iza okovratnika, sav u čipki, s neobičnim šeširom, u prevelikim hlačama, s bradom do koljena. Ideje će se rojiti u neobičnim, maštovitim slikama da bi se pretočile kroz ruku na papir, u skicu. Skice koje Sara Lovrić prezentira na početku svakog projekta zaista nikoga ne mogu ostaviti ravnodušnim. U ovom digitalnom, brzom svijetu u kojem svi posežu za instant rješenjima, Sara Lovrić Caparin Caparin uvijek će iznova proizvesti prava likovna djela, umjetničke slike, često izuzetno velikih formata, tako impresivne u svojoj superiornoj likovnosti da će nas uvijek iznova podsjetiti na neko drugo, plemenitije vrijeme, kad se umjetnost servirala kao najukusniji slowfood. Suverenim, čvrstim i hrabrim potezom kista postiže jaku izražajnost koja prikazani lik odmah stavlja u živ, dinamički odnos prema promatraču. Njezine skice sadrže sve:posturu lika, nagovještaj situacije, promišljanje boje, kroja, službe i svrhe svakog pojedinog kostima. Kao odličan portretist i vješt slikar uključuje u svaku skicu ekspresiju junaka, izraz, pokret. Na svakoj skici njezin se kostim stapa s likom u već unaprijed zamišljenoj situaciji, a ona do nas prodire bojom, nijansama i sjenama. Brižljivo odabrane podloge sugeriraju atmosferu prizora, pa kad skice promatramo zajedno možemo osjetiti čitavo emotivno ozračje buduće predstave. Svojim umjetničkim pristupom Sara Lovrić demantira sam žargon kazališne prakse. Iako je za nacrte kostima uvrježeno reći da su to skice, Sara uvijek iznova donosi slike, cjelovita likovna djela koja svojom snagom jasno osvjetljavaju put do predstave. Uz veliko razumijevanje materijala i osjećaj za strukture Sara daljnje korake u provedbi svojih kostima nadograđuje ponovno iz svog likovnog habitusa. Razmišljajući kao kipar ona krojeve i materijale kombinira sagledavajući ih sa svih strana, u punoći, u pokretu, pod svijetlima reflektora. Njezine su kreacije često skulpturalne, s visokim osjećajem za suodnos struktura, za sukob glatkog i hrapavog, mat i sjajnog, savitljivog i krutog. U onoj osjetljivoj fazi kad kostim od zamisli postaje konkretni odjevni predmet ona pokazuje istinsko razumijevanje glumačke igre, zahtjeve glumačkog ili plesnog pokreta, praktičnost kazališne i scenske situacije. Mnogi glumci priznaju da im upravo susret s kostimom daje konačnu inspiraciju za lik, jer taj je kostim, u slučaju Sarinih kreacija, upravo direktni put u samu bit karaktera. Na kraju, kad su sve pripremne radnje završene i svi koraci pređeni, Sarini kostimi nošeni energijom i talentom glumaca izranjaju na svijetlo pozornice. I tu nas redovno još jednom zadive: promatrajući te kostime kao grupnu sliku, mi kao da se vraćamo ponovo u likovnost samu, natrag u skicu, u sliku, u maštu. Sara Lovrić Caparin donosi kroz svoju profesiju neizmjernu radost stvaranja. I čini to, kao i svi veliki umjetnici, zaigranom jednostavnošću i lakoćom. Promatrajući njen proces od kostimografske zamisli do gotove predstave čini se da je riječ o radosnoj kreativnoj igri koja pršti zanosom i vedrinom. Ta jednostavna,radosna igra, to je kazalište samo, neokaljano još u svojoj biti, jedna od posljednjih oaza ljepote i smisla. Jer kao što bi za kazališne stvaraoce rekao veliki Shakespeare: mi smo ista tvar od koje snovi sazdani su i to malo našeg života, snom se zaokružuje.
Nina Kleflin
Sara Lovrić Caparin rođena je u Šibeniku 1981. godine. Diplomirala na Umjetničkoj akademiji u Splitu, kiparski odsjek te na Kazališnoj akademiji u Pragu (DAMU) smjer scenografija za alternativno i lutkarsko kazalište. Stručno se usavršavala u Poljskoj u poznatim lutkarskim kazalištima. Od 2003. surađuje, a od 2008. stalno je zaposlena u HNK u Šibeniku kao kostimografkinja i stručna suradnica za likovno-scensku djelatnost. Surađuje i s kazalištima diljem Hrvatske. Ukupno je sudjelovala u 69 predstava, ponajviše kao kostimografkinja, a ponegdje kao i autorica scenografije i lutaka. Bavi se i likovno-grafičkim oblikovanjem, slikanjem, ilustracijom te kiparstvom. Postavila je šest samostalnih i pet grupnih izložaba. Članica je Hrvatskog udruženja likovnih umjetnika (HULU), Split.
Objavljeno: 22.01.2020, 09:14h