Petorica izabranih plemića, Radić Šižgorić, Ivan Tobolović, Marko Dobrojević, Šimun Divnić i Saracen Nikolin, »da bi se prešlo iz dobra u bolje«,otišli su u Veneciju i tu pronašli Jurja. U Šibeniku su na današnji dan, 22. lipnja, 1441. sklopili s njim ugovor za vođenje gradnje katedrale kroz šest godina.
To je bila prekretnica Jurjeva života. On je izišao tada iz mnoštva bezimenih mletačkih klesara i. graditelja te počeo samostalan stvaralački rad. Svojom izvanrednom sposobnošću on je pokrenuo bujnu umjetničku djelatnost, okupljao mlađe majstore i stvorio građevinsko-kiparsku školu,
vrlo plodnu na našoj obali. Juraj je ostao u Šibeniku sve do svoje smrti. Ubrzo se preselio iz Venecije
u kameni grad pod tvrđavom sv. Mihovila, »s obitelju, imovinom i pokućstvom«, gdje su mu pravljači (prokuratori) gradnje osigurali pristojan stan. U Šibeniku su mu odrasla djeca iz braka sklopljenog u Veneciji s Elizabetom de Monte, kćerkom drvodjelca Grgura. Njegov sin Pavao postao je ugledni član Šibenika te je nastojao oko gradnje crkve sv. Marije Nove, a u maniji latiniziranja porijekla uzeo je prezime Orsini. Kćerka Jelena udala se za poznatog šibenskog slikara Jurja Culinovića.
Kao zaslužni član grada Juraj je stupio u Veliku bratovštinu sv. Marije od milosrđa, ustanovljenu g. 1208. u šibenskoj tvrđavi prema istoimenoj u Veneciji (Vaiverde), kojoj su pripadali biskupi, kanonici, knezovi, plemići i ugledniji građani.5 U Šibeniku je Juraj u predgrađu sv. Grgura kupio g. 1455. kuću, držao trgovinu, stekao i nešto imanja. Stoga se u nekim dokumentima naziva »Juraj iz Šibenika«, a tako ga nazivaju i neki pisci. Od vremena do vremena, u prekidima radova oko šibenske katedrale,
Juraj je odlazio i u druge krajeve, ostvarujući velebna djela u našim gradovima, a i u susjednoj Italiji. Jurjev život bio je ispunjen neprestanim radom, često na više mjesta, ali se uvijek vraćao svome glavnom djelu — šibenskoj k atedrali. . .
Juraj je stigao u Šibenik kao zreli čovjek i umjetnik. Rodio se oko g. 1400. u Zadru. Izučio je graditeljstvo i klesarstvo, tada usko povezano, u Veneciji u radionici kojeg majstora. Redovno se tvrdi
da je bio u radionici, ali da je ujedno i surađivao s tada poznatim majstorima, braćom Bon, na izgradnji portala »La porta della Carta« koji se nalazi između duždeve palače i crkve sv. Marka.
Upravo stoga što se Juraj već kod svog nastupa u Šibeniku pokazao kao zreli umjetnik, neki stručnjaci pretpostavljaju da je bio blizu velikanu ranorenesansnog kiparstva Donatelliju ili makar njegovu suradniku Nanni di Bartolo, dok neki drže da je bio izravno povezan s Jacopom della Quecia.
Svakako, odmah po dolasku Juraj je ostvario djela koja prelaze okvire gotike, a najavljuju novi stil — renesansu.
Objavljeno: 22.06.2013, 07:38h