Projekt Hodajućeg kolegija Gradonačelnika Grada Šibenika dobitnik je Golden Award for Excellence (GWA), prestižne nagrade Međunarodne udruge za odnose s javnošću (IPRA) i to u kategoriji za odnose s javnošću u javnom sektoru. Također, u 2014.g. projekt je osvojio i Grand Prix Hrvatske udruge za odnose s javnošću (HUOJ) u javnom sektoru.
OPĆENITO:
Hodajući kolegij predstavlja novi odnos lokalne vlasti u Šibeniku prema građanima, gradu i njegovim dnevnim problemima. Riječ je o načinu uočavanja i rješavanja komunalnih problema, kroz aktivno i otvoreno sudjelovanje vlasti, gradskih službi i zainteresiranih javnosti.
Izlaskom iz ureda, hodanjem, odnosno obilaskom, uz razgovor o gradskim problemima i istovremenim davanjem naloga o izvršavanju zadataka, ispred medija i građana, povezuje se svaki segment posla u komunalnoj problematici, ali na način da se konkretnim zaduživanjem nadležnih službi i pojedinaca. Ito na licu mjesta, efikasnije se obavljaju redovni zadaci i time poboljša percepcija javnosti o Gradskoj upravi.
Prigoda je to i da se redovni zadaci bolje iskomuniciraju jer, uslijed nerijetkih zastoja u internoj komunikaciji, zna se često dogoditi da se propuste predstaviti javnosti.
KAKO JE NASTAO:
Na jednom od redovnih uredskih kolegija pročelnika, koji se održavaju svakog ponedjeljka u 8h, gradonačelnik je izrazio nezadovoljstvo činjenicom da je jedan mali komunalni problem predmet rasprave već treći kolegij zaredom (kao neriješen) te najavio izlazak iz ureda uz obilazak „sporne“ lokacije. U obilazak su pozvane sve relevantne službe (gradske, gradska poduzeća) kako bi se na licu mjesta dogovorio način rješavanja problema s točnim zaduženjima i hodogramom aktivnosti. Na prijedlog pročelnice Ureda gradonačelnika na hodajući kolegij su pozivani i mediji i posredstvom medija (i društvenih mreža) i građani Grada Šibenika od kojih se očekuje aktivno sudjelovanje u obilascima i „kontrola“ onoga što je na kolegijima zadano.
PROBLEMI KOJE RJEŠAVA:
Obilazeći lokacije koje su predmet hodajućeg kolegija, gradonačelnik na licu mjesta otvoreno govori o problemima i daje naloge službenicima i odgovornim službama za njihovo rješavanje i to ispred građana i predstavnika medija. Rješavajući komunalne probleme iz „uredske perspektive“, zna se dogoditi da djelatnici uključeni u njihovo rješavanje ne znaju kako „problem izgleda na terenu“.
Svjestan činjenice da niti jedan sustav ne može biti dovoljno uspješan bez učinkovitog angažmana svojih djelatnika, projekt je usmjeren i u tom pravcu kroz jačanje timskog rada i odgovornosti, kako pojedinaca, tako i cjeline. Izravnim kontaktom s gradonačelnikom, zaposlenike, pozvane na hodajući kolegij, se motivira i aktivira, a rezultat je vidljiv.
„Spuštanjem u grad“ i izravnom komunikacijom s građanima,onima koji nas prate na Hodajućem kolegiju, ali i slučajnim prolaznicima, gradonačelnik ima priliku kroz razgovor poslušati prijedloge, komentare, ali i kritike svojih sugrađana i time pokazati da je on gradonačelnik svih Šibenčana, koji sa svima razgovara o gradskim temama , bez obzira jesu li ga podržali na lokalnim izborima ili ne. Osoba zadužena za odnose s javnošću kroz komunikacijsku djelatnost i „prema unutra“ i „prema vani“ pomaže da se rad Gradske uprave u javnosti prezentira na način koji to ona, s obzirom na rezultate, i zaslužuje, ali i da se poboljša interna komunikacija.
S obzirom da je Gradonačelnik zadužen za kreiranje prijedloga proračuna i odgovoran za njegovo izvršenje, slušajući stavove svojih sugrađana i to u izravnom kontaktu, uvažava njihove prijedloge koji će biti od pomoći u procesu kreiranja toga krucijalnog dokumenta, ali i u samoj proračunskoj potrošnji. Projekt, pored te vertikalne linije vlast-građani, ima za cilj obuhvatiti što širi spektar različitih gradskih tema i zadataka, naravno kroz komunalni aspekt. Pokazuje se to kao ispravan pristup jer se s projektom ide "u širinu" te se njime obuhvaća i veliki broj građana, s obzirom da su kolegiji usmjereni ili na neku gradsku četvrt/mjesni odbor ili na neku specifičnu temu (sportski objekti, škole ili sl.).
Kao inovacija u načinu rada Gradske uprave Hodajući kolegij je dobro prihvaćen od javnosti; građani i predstavnici mjesnih odbora i gradskih četvrti pozdravljaju projekt i način na koji se transparentno prati svaka njegova faza. Nakon prvih pet hodajućih kolegija u 2013.g. koje smo planirali s obzirom na komunalne probleme na koje su građani i predstavnici mjesnih odbora i gradskih četvrti ukazali, bilo u usmenoj, bilo pismenoj formi, nastavak projekta u 2014. g., kroz 8 hodajućih kolegija, te održanih 6 u 2015., sveo se na zamolbu građana i predstavnika MO i GČ „da gradonačelnik dođe i u moj kvart i održi Hodajući kolegij“.
Koncept projekta pomaže gradonačelniku i Gradskoj upravi da budu što učinkovitiji u poslovima iz svoje nadležnosti. Posebice treba naglasiti znatno drugačiji pristup prema građanima Grada Šibenika; oni su partneri gradonačelniku i njegovom timu u rješavanju gradskih problema.
Kroz otvorenu komunikaciju sa svojim sugrađanima Gradonačelnik pokazuje svoju spremnost za razgovor ne samo o "dobrim stvarima", već i o problemima te pokazuje spremnost na javnu kritiku. Također, on pokazuje da je na raspolaganju svojim sugrađanima kao njihov partner u rješavanju zajedničkih problema. Zahvaljujući projektu građani percipiraju svoju ulogu u sustavu; hodajući kolegij je tako postao njihov alat pomoću kojeg iskazuju svoja razmišljanja, ideje, kritike i u konačnici potvrđuju svoju ulogu u sustavu. S druge strane, Gradonačelnik dobiva najrelevantniju „besplatnu pomoć“ (od građana i predstavnika MO i GČ) u izradi proračuna koji se odnosi na komunalni dio u okviru redovnog održavanja.
ZAKLJUČAK:
Živimo u društvu koje se stalno zalaže za što transparentniji rad javne uprave; za što snažniju kontrolu njezina rada upravo od strane javnosti. U tom smislu komunikacija se stalno podiže na višu i višu razinu; komuniciranje posredstvom društvenih mreža, pravo na pristup informacijama (koje Vas obvezuje dati na uvid sve ono što je u posjedu javne uprave; dokumente, informacije i sl.),a mi smo ovim projektom htjeli i uspjeli otići korak dalje.
Kvalitetno komuniciranje je preduvjet napretka u svakom segmentu društva; svaki pojedinac, u ovom slučaju građanin, zaslužuje da ga se uvaži u upravljanju gradom, odnosno u trošenju zajedničkog proračunskog novca. Uz pomoć hodajućeg kolegija gradonačelnik sa svojim sugrađanima izravno komunicira i sluša njihove prijedloge i kritike (a i pohvale). Pored toga, nakon dolaska „s terena“, gradonačelnik i njegovi suradnici imaju jasnu sliku „što moraju“ i „kako moraju“, imaju kvalitetno iskomuniciranu bazu kako bi problem riješili na najbolji način. Naravno da ima zadataka koji su neizvršivi odmah; pojave se imovinsko-pravni problemi ili je pak riječ o financijski zahtjevnijim projektima, no većinu ih se riješi odmah, u istoj proračunskoj godini.
CILJEVI PROJEKTA:
stvaranje bolje percepcije javnosti o radu Gradske uprave i njezinoj efikasnosti i osjećaju njezine brige za Grad i građane (građani imaju stalni osjećaj nedovoljne brige lokalne vlasti za grad i njegove probleme);
poboljšanje interne komunikacije (poštivanje Pravilnika o komuniciranju);
približavanje medijima komunalnih problema koji su i od najvećeg interesa javnosti, ali po principu dostupne informacije od relevantnih sugovornika i svima pod jednakim uvjetima dostupnosti;
omogućavanje osobi zaduženoj za OSJ da efikasnije radi svoj posao čime se pojačavaju i alati kojima gradska administracija izravno dolazi do građana (povećanje broja čitatelja na Facebook stranici Grada i gradonačelnika, kao i razvijanje komunikacije s građanima na društvenim mrežama);
jačanje interesa građana za komunalne probleme i njihovog sudjelovanja u rješavanju istih
jačanje odgovornosti u radu zaposlenika Gradske uprave upravi;
podizanje efikasnosti u radu (rješavanje i manjeg komunalnog problema zna se odužiti „uredskim načinom rada-(dopisi, sastanci...), čime se smanjuje efikasnost u radu i „prema unutra“ i „prema vani“);
jačanje timskog rada u Gradskoj upravi;
potreba jačanja odgovornosti pojedinaca (zaposlenika) i sustava (Gradske uprave) u cjelini;
omogućavanje zaposlenicima gradskih odjela i službi da se uvjere kako je bolje preduhitriti javnost s informacijama, nego čekati medije da pošalju upit.
Hodajući kolegiji održavaju se u prosjeku dva puta mjesečno, te se vodi tablica obećano/učinjeno o čijem ažuriranju vode brigu Odjel za komunalne djelatnosti i Ured gradonačelnika Grada Šibenika.